تفاوت شماره شبای بانک صادرات با شماره شبای بانک مرکزی

شماره شبای بانک صادرات و شماره شبای بانک مرکزی ایران دو شناسه بانکی متفاوت هستند که برای پرداخت‌ها و انتقال وج

توسط مدیر سایت در 5 مرداد 1402

شماره شبای بانک صادرات و شماره شبای بانک مرکزی ایران دو شناسه بانکی متفاوت هستند که برای پرداخت‌ها و انتقال وجوه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر شبا دارای ۲۴ رقم است و هر قسمت شماره شبا حاوی اطلاعات مختلفی از جمله کد بانک و شماره حساب بانکی می‌باشد.

در حالی که شماره شبای بانک صادرات شامل کد ۲۴۵ می‌شود، شماره شبای بانک مرکزی شامل کد ۰۱۶ است. این کد‌ها متعلق به بانک‌های مختلف هستند و به معنای تأییدی برای این است که دارنده کارت بانکی برای پرداخت و یا تحویل وجه، شماره حساب صحیح بانکی را دارا می‌باشد.

علاوه بر آن، برخی از اطلاعات دیگر نیز در شماره شبا وجود دارد که باعث می‌شود شناسایی حساب بانکی صحیح، به راحتی باشد. این اطلاعات شامل کد شهرستان، کد شعبه، شماره حساب و شماره موبایل دارنده حساب می‌باشد.

در نتیجه شماره شبای بانک صادرات با شماره شبای بانک مرکزی ایران، تفاوت‌های خاص خود را دارا می‌باشند که تمامی این تفاوت‌ها، مربوط به کد بانک می‌باشد. به همین دلیل در هنگام ارجاع به یک شماره شبا، باید دقت کاملی داشته باشیم که به هدف مورد نظر ما راهنمایی کند.



"مفهوم شماره شبا و تفاوت بین شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی (شماره شبا، بانک صادرات، بانک مرکزی

شماره شبا یک شناسه است که برای انتقال پول ها بین حساب های بانکی به کار می رود. این شماره شبا شامل ۲۴ کاراکتر است و ترکیبی از کد کشور، کد شناسایی بانک، کد شعبه، شماره حساب بانکی و چک دیجیتال است.

شماره شبای بانک صادرات با شناسه بانک صادرات، کد شعبه و شماره حساب بانکی شخصی یا حقوقی صاحب حساب معرفی می شود. برای مثال، شماره شبای بانک صادرات برای یک حساب بانکی فرضی به صورت IR710180000011330000212003 است که کد شگرف بانک صادرات IR710 و کد شعبه 180 می باشد.

در مقابل، شماره شبای بانک مرکزی با کد شناسایی ولایت و شماره حساب بانکی شخصی یا حقوقی صاحب حساب معرفی می شود. برای مثال، شماره شبای بانک مرکزی برای یک حساب بانکی فرضی به صورت IR200180000000008015055009 است که کد ولایت تهران IR20 و شماره حساب 8005009 می باشد.

تفاوت بین شماره شبابانک صادرات و بانک مرکزی در کد شناسایی بانک و کد شناسایی ولایت است. بانک صادرات شناسه یکتای خود را در شماره شبای خود به کار می برد ، در حالی که بانک مرکزی از کد شناسایی ولایت استفاده می کند. لذا برای انتقال پول بین یک حساب بانکی بانک صادرات و بانک مرکزی، نیاز به شماره شبای مختص بانک مورد نظر است.



"تفاوت بین شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی (شماره شبا، بانک صادرات، بانک مرکزی

شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی، دو شماره شبا متفاوت هستند که در حوزه بانکداری و پرداخت‌های بین‌المللی به کار می‌روند. در واقع، شماره شبای بانک صادرات کد الکترونیکی ۲۴ رقمی است که برای شناسایی هریک از حساب‌های بانکی افراد و شرکت‌ها به کار می‌رود. هر شعبه از بانک صادرات پس از تأسیس، یک شماره شبای مشخص به‌عنوان شماره شبای اصلی دریافت می‌کند که برای تمامی حساب‌های بیشتر از یکی که در آن شعبه باز می‌شود، تکراری می‌شوند.

با این حال، شماره شبای بانک مرکزی در واقع یک شماره شبای متفاوت است. این شماره شبا برای اتحادیه پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود و در ده‌رقمی است. هر بانک دارای یک شماره شبای مرکزی است که عموماً به عنوان بانک پیش‌فرض در اتحادیه پرداخت‌های بین‌المللی به‌کار می‌رود.

یکی از تفاوت‌های مهم بین شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی، همان دسته‌بندی اتحادیه پرداخت‌های بین‌المللی است. بانک مرکزی نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شناخته‌شده است، اما این شناخت برای بانک صادرات به معنای واقعی عمل نمی‌کند. بنابراین، شماره شبای بانک صادرات فقط در داخل ایران به‌عنوان یک شناسه برای حساب‌های بانکی به کار می‌رود، درصورتی‌که شماره شبای بانک مرکزی برای شناسایی حساب‌ها در دنیای بین‌المللی استفاده می‌شود.

در نهایت، این تفاوت مهم بین شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی برای افراد و شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت دارند، بسیار اساسی است. لذا، می‌توان گفت که هر کدام از شماره شباها نقش و کارکرد متفاوتی در بخش‌های مختلفی از پرداخت‌های بین‌المللی دارند، و باید با نکات و قوانین آن‌ها آشنایی داشت.



"تفاوت شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی (بانک صادرات، بانک مرکزی، شماره شبا

شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی دو نوع شماره شبا مختلف هستند و هر کدام دارای اختصاصی خود می‌باشند. بانک صادرات یکی از بانک‌های بزرگ کشور می‌باشد که وظیفه انجام تراکنش‌های بین المللی و داخلی را بر عهده دارد. همچنین، بانک مرکزی نیز یکی دیگر از سازمان های مالی و بانکی است که وظیفه کنترل منابع موجود در بازار و پشتیبانی از دولت کشور را بر عهده دارد.

شماره شبای بانک صادرات به صورت 26 رقمی و شامل کد شبا، کد بانک و حساب بانکی می‌باشد. کد شبا شامل کد استان، کد شعبه و کد حساب می‌باشد. همچنین، شماره شبای بانک مرکزی نیز شامل 26 رقم است و شامل کد شبا، کد بانک و حساب بانکی می‌باشد.

تفاوت شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی در کد بانک آن‌ها می‌باشد. کد بانک بانک صادرات "6037697" و کد بانک بانک مرکزی "010193" می‌باشد. همچنین، کد شبای بانک مرکزی همواره با "IR" آغاز می‌شود، در حالی که در شماره شبای بانک صادرات این قابلیت وجود ندارد.

همچنین، شماره شبای بانک صادرات توسط شرکت‌ها و فردان برای انجام تراکنش‌های بین المللی استفاده می‌شود، در حالی که شماره شبای بانک مرکزی مختص تراکنش‌هایی است که در سیستم بانکی داخلی انجام می‌شود. با توجه به این تفاوت، ارائه درخواست برای به دست آوردن شماره شبای مناسب برای هر نوع تراکنش، بسیار مهم است تا خطاها در تراکنش‌های مالی جلوگیری شود.

به طور کلی، شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی تفاوت مشخصی در کد بانک آن‌ها دارند و هر کدام برای تراکنش‌های خاص خود اختصاص داده شده‌اند. بنابراین، درخواست صحیح و دقیق برای دستیابی به شماره شبا مناسب در هر نوع تراکنش مالی، امری بسیار ضروری است.



تفاوت شماره شبای بانک صادرات با شماره شبای بانک مرکزی (شماره شبا، بانک صادرات، بانک مرکزی، تفاوت

شماره شبای بانک صادرات و شماره شبای بانک مرکزی دو شماره شناسایی مهم در حوزه بانکداری هستند که برای انجام تراکنش‌های پولی استفاده می‌شوند. اما این دو شماره از لحاظ ساختار و صدور توسط دو سازمان متفاوت، یعنی بانک صادرات و بانک مرکزی، تفاوت دارند.

شماره شبای بانک صادرات که با حرف IR و 24 رقم شروع می‌شود، توسط بانک صادرات برای مشتریان خود صادر می‌شود. برای دریافت این شماره شبا، باید به نزدیکترین شعبه بانک صادرات مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را به آن‌ها اعلام کنید. این شماره شبا برای انجام تراکنش‌های پولی در داخل کشور و همچنین انجام تراکنش‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

شماره شبای بانک مرکزی که با حرف IR و 22 رقم شروع می‌شود، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود. این شماره شبا به دلیل استفاده در تراکنش‌های بین‌المللی مناسب است و به صورت اجباری برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در ایران صادر می‌شود. همچنین برخی بانک‌های خارجی هم از این شماره شبا برای انجام تراکنش‌هایی با کارگزاری‌های مالی ایرانی استفاده می‌کنند.

در کل، شماره شبای بانک صادرات و شماره شبای بانک مرکزی هر کدام دارای استفاده‌های خاص خود هستند و برای انجام تراکنش‌های پولی در داخل و خارج ایران بسیار حیاتی هستند. بنابراین، انتخاب شماره شبای مناسب برای هر تراکنش به دلیل تفاوت‌هایی که بین دو شماره شبا وجود دارد، بسیار مهم است.



"تفاوت شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی (شماره شبا، بانک صادرات، بانک مرکزی

شماره شبا یا International Bank Account Number (IBAN) یک الگوی استانداردی بین المللی است که متشکل از ۲۸ کاراکتر است و به دلیل نیاز به توسعه شبکه های بانکی بین المللی جهت تحریم و تبادل پول در سراسر جهان، ایجاد شده است. شماره شبا شامل دو بخش اصلی می باشد. بخش اول، معرف شماره شبا است که برای بانک صادر کننده شناسایی شبا مربوطه است. بخش دوم، معرف شماره حساب بانکی در بانک صادر کننده است.

شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی، هر دو با استفاده از الگوی استاندارد شماره شبا تشکیل شده اند. با این حال تفاوتهایی در ساختار آنها وجود دارد. به عنوان مثال، شماره شبای بانک صادرات دارای ۲۴ کاراکتر است، در حالی که شماره شبای بانک مرکزی دارای ۲۹ کاراکتر است. همچنین، بانک مرکزی ایران برای تفکیک بین بانک ها و شعبه های آنها از کدهای شماره شبای منحصر به فرد استفاده می کند، در حالی که بانک صادرات ایران از کد شعبه استفاده نمی کند و فقط از کد کشور و شماره حساب استفاده می کند.

اطلاعات مربوط به شماره شبای بانک مرکزی و بانک صادرات در دسترس همه افرادی است که قصد برقراری ارتباط با آنها را دارند. این اطلاعات شامل کد شعبه، کد کشور، شناسه بانک و شماره حساب مربوطه می باشد. با ارائه این اطلاعات، افراد می توانند تراکنش های مالی خود را با این بانک ها به صورت آنلاین انجام دهند.

در نتیجه، شماره شبای بانک صادرات و بانک مرکزی، دو الگوی استانداردی بین المللی هستند که برای تسهیل تراکنش های پولی در داخل و خارج ایران استفاده می شوند. هر یک از این شماره ها دارای ساختار و قواعد خاص خود هستند که باید به طور دقیق رعایت شوند. برای انجام تراکنش های مالی با این بانک ها، اطلاعات دقیق و کامل در مورد شماره شبای هر بانک حتما باید در اختیار داشته باشید.


شماره شبا بانک صادرات
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن